5 redenen waarom e-learning het resultaat van agressietraining verbetert 20/12/19
De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is gericht op medewerkers uit de zorg die preventief te werk willen gaan om agressie en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen of die regelmatig geconfronteerd worden met agressie, grensoverschrijdend gedrag en kritische situaties.
In de training krijgen zorgprofessionals handvatten en vaardigheden aangereikt om situaties, waarin zij te maken krijgen met agressie en grensoverschrijdend gedrag, in een vroeg stadium te herkennen en hier professioneel mee om te gaan. In de onderstaande video wordt de essentie van de training uitgelegd:
Een blended-learningtraject
Blanco biedt de training aan als blended-learningtraject. Dit houdt in dat wij de verschillende visies en praktijkgerichte modellen in een e-learning met de praktijk combineren.
In deze blog geven wij 5 redenen waarom onze e-learning het resultaat van onze agressietraining verbetert:
-
Deelnemers hebben al kennis kunnen nemen van de inhoud van de trainingen.
Doordat de deelnemers de e-learning voorafgaand aan de bijeenkomsten al doorlopen hebben, hebben zij al kennis van visies en praktijkgerichte modellen. Hierdoor is er meer gelegenheid om dit tijdens de praktijkbijeenkomsten van de training te vertalen naar hun eigen praktijksituaties.
-
Deelnemers worden aangezet tot nadenken over hun eigen handelen en in relatie tot hun collega’s.
In de e-learning bespreken wij het ik-wij-het model. Dit gaat over wat er gebeurt op het moment dat een individuele begeleider tijdens werk iets anders doet dan wat het team samen heeft afgesproken. In e-learning zal worden aangezet om na te denken over de gevolgen van anders handelen (ook wat de gevolgen zijn voor andere teamleden). Het kan namelijk zo zijn dat de individuele begeleider zijn of haar dienst prima door komt door iets anders te doen, maar een teamlid de volgende dag voor verrassingen komt te staan. Doordat er al goed over nagedacht is door deelnemers, komen diepgang over deze onderwerpen en concrete resultaten naar voren tijdens de praktijkbijeenkomsten.
-
Er kan in eigen tempo door de stof worden gegaan, wat het lerend vermogen ten goede komt.
De e-learning bestaat uit verschillende modules die de deelnemers van de training doornemen ter voorbereiding op de praktijkbijeenkomsten. Iedere zorgprofessional krijgt een eigen account in de e-learning. De deelnemer bepaalt dus zelf wanneer ze de e-learning volgen en hoe lang ze hier over doen. Hierdoor kunnen zij de tijd nemen om visies echt goed in zich op te nemen, waardoor het beter begrepen wordt.
-
Er is ook buiten de bijeenkomsten bewustwording op het gebied van grensoverschrijdend gedrag.
Onze training bestaat uit vier praktijkbijeenkomsten. Doordat iedereen zelfstandig de e-learning doorneemt, merken wij (en horen wij van veel deelnemers) dat er vaker gepraat wordt over agressie en grensoverschrijdend gedrag op het werk. Een taboe wordt doorbroken, ook buiten onze trainingstijden, wat helpt bij het professioneel omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.
-
Deelnemers kunnen gedurende een langere periode (ook na de bijeenkomsten) nog inloggen en informatie terugzoeken wanneer dit van toepassing is.
Na de e-learning en vier praktijkbijeenkomsten zit onze training erop. Om ervoor te zorgen dat deelnemers, ook wanneer de training is afgerond, kunnen blijven werken aan het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag, kunnen zij ook na de bijeenkomsten nog inloggen om alle informatie nog eens rustig door te nemen.
Wat zeggen deelnemers over de e-learning?
Wij hebben deelnemers van de training gevraagd wat zij van de e-learning vonden, en kregen de volgende reacties: