‘Soms kan een probleem pas verdwijnen als we stoppen met oplossen.’ – Omdenken
Referentie | De Wulverhorst | deelnemers van de training

Referentie | De Wulverhorst | deelnemers van de training

Referentie | De Wulverhorst | deelnemers van de training 13/01/20

Bij De Wulverhorst, een instelling voor ouderenzorg in Oudewater, hebben wij de training Omgaan met agressie en Grensoverschrijdend gedrag verzorgd.

Lees hier vast meer over de training

Wij vroegen deelnemers van de training van De Wulverhorst wat de impact van deze training voor hen was. Benieuwd? Lees de antwoorden van een aantal deelnemers in dit artikel!

Op welke manieren komt agressie of grensoverschrijdend gedrag voor in jullie dagelijkse praktijk?

Agressie en grensoverschrijdend gedrag komt bij ons regelmatig voor. Denk bijvoorbeeld aan slaan, schoppen, schelden, knijpen en bijten; zowel gericht naar zorgprofessionals als spullen. Maar ook miscommunicatie en het negeren van anderen komt voor. Grensoverschrijdend gedrag komt ook voor bij familie of mantelzorgers van cliënten, bijvoorbeeld dat een familielid je iets dreigt aan te doen. Voor de training kwamen alle genoemde vormen van agressie vaak voor. Tijdens de training en op dit moment is dit een stuk minder!

Wat is de meerwaarde die blanco heeft geboden met de training?

Wij hadden een aantal cliënten waar we moeilijk mee overweg konden. De training, die gegeven is aan de hele afdeling, was voornamelijk gericht op onze praktijk. De theorie uit de e-learning werd behandeld en direct omgezet naar onze eigen praktijksituaties. Op deze manier viel het kwartje heel snel.

Meer informatie over de e-learning

We zijn naar aanleiding van de training meer met elkaar gaan praten over gedrag en zijn samen op een andere manier gaan denken. Ook houden wij nu vaker een spiegel voor die laat zien dat wij vanuit emotie handelden in plaats van rationeel. Wij denken nu meer na over de aanleiding van bepaald gedrag. ‘Niemand is een klier voor zijn plezier’ is een uitspraak die ik iedere dag weer hoor.

Wij gaan steeds vaker op zoek naar de aanleiding van agressief of grensoverschrijdend gedrag. En dit gaat steeds beter: wij handelen op een andere wijze waardoor er écht minder agressie voorkomt. Dit is toch echt wel de meerwaarde die blanco geboden heeft met de training.

Op welke manier heeft blanco deze meerwaarde aangeboden tijdens de training?

De e-learning die we voorafgaand aan de training hebben gemaakt, hebben we gezamenlijk besproken. Dit werd ook gelijk vertaald naar onze praktijk. Dit gaf veel informatie over hoe iedereen met grensoverschrijdend gedrag omgaat en erin staat. Dat het soms heel erg verschilt per persoon. Het was erg prettig om over onze eigen praktijkervaringen te praten. Door er met elkaar over te praten, merk je op de werkvloer dat er met een andere manier naar agressie gekeken wordt.

In hoeverre heeft de training impact gehad op de manier waarop jullie nu omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag in praktijksituaties?

Het heeft vooral impact gehad op de manier waarop wij een interventie inzetten. Vooral het stilstaan voordat we handelen. Ook houden wij ons nu meer in; we handelen minder vanuit de emotie, omdat dat we weten dat we anders dingen zeggen of doen waar we later spijt van krijgen. Daar lag ook wel de nadruk op in de cursus. Ook niet meteen met een oplossing komen maar erover praten en nadenken is beter dan meteen (op een verkeerde manier) ingrijpen. We zoeken nu eerst naar informatie om de oorzaak te achterhalen om vervolgens meer vanuit ratio te handelen.

Hoe heeft de training gezorgd voor meer handvatten in het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer?

De trainingsdagen hebben daarbij zeker geholpen. We werden allemaal gehoord en mochten ons verhaal doen. Op dat moment was er veel waar over gepraat werd in de wandelgangen onder de collega’s. Er was veel emoties en soms zelfs radeloosheid en angst op de werkvloer. Door met elkaar te praten begrijpen wij elkaar beter, weten we beter hoe we met agressieve situaties kunnen omgaan en staan wij steviger in onze schoenen.

Hoe is de e-learning voorafgaand aan de bijeenkomsten door jullie ervaren?

De e-learning was soms wel even lastig omdat je zonder voorkennis van sommige termen wel de vragen moest beantwoorden. Hoewel de e-learning lang was, was het wel erg leuk om te maken. De e-learning was erg afwisselend, waardoor hij niet saai werd. Je wist door de e-learning vooraf aan de cursusdag al wat meer over bepaalde onderwerpen, waardoor er tijdens de praktijkbijeenkomsten werd gefocust op onze praktijkvoorbeelden.

In hoeverre heeft het dagdeel ‘ervarend leren’ met de trainingsacteur om praktijksituaties te oefenen geholpen om ook daadwerkelijk anders te handelen bij de dagelijkse werkzaamheden?

Het dagdeel met de trainingsacteur was erg leuk en leerzaam. Dit dagdeel hebben wij echt geleerd hoe we met onze eigen houding en de manier waarop we dingen zeggen, dingen anders en beter over kunnen laten komen. Het was fijn om hier mee te kunnen oefenen tijdens deze bijeenkomst. Maar… het valt niet mee om het geleerde ook in de praktijk te brengen! Het blijft een projectje, maar oefening baart kunst.

In de onderstaande video is te zien hoe een dagdeel ‘ervarend leren’ eraan toegaat:

Welk cijfer zouden jullie de training geven?

Een hele dikke 8 omdat we heel veel geleerd hebben. We hebben veel nieuwe vaardigheden opgedaan en een complete nieuwe manier van handelen bij agressief of grensoverschrijdend gedrag aangenomen.

 

Bent u manager in de zorg en benieuwd naar onze training Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend Gedrag? Vraag vrijblijvend een advies- en ondersteuningsgesprek bij ons aan!

Stuur een mail naar mail@blanco-bericht.nl of bel naar 024-3604238.

 

Deel dit bericht:
Sluit Menu