‘Pas als je het niet meer perfect hoeft te doen, kun je het goed doen.’ – Omdenken
“Niemand is een klier voor zijn plezier” toegelicht | Maand van de Agressie 

“Niemand is een klier voor zijn plezier” toegelicht | Maand van de Agressie 

“Niemand is een klier voor zijn plezier” toegelicht | Maand van de Agressie  21/05/21

“Niemand is een klier voor zijn plezier” toegelicht | Maand van de Agressie

“Niemand is een klier voor zijn plezier”, wat bedoelen wij daar precies mee? Onze stelregel is dat achter elk gedrag een ondersteuningsvraag schuilt en dat elk gedrag een functie heeft. Het is maar net hoe je naar gedrag kijkt en welke betekenis je eraan geeft. Wat zou het effect zijn als we bepaald gedrag zien als hulpvraag, in plaats van als kliergedrag?  Als professional zal je voortdurend de vraag moeten stellen: “wat denk ik dat de ander nodig heeft?” en daarop aansluiten.  

Herken je in de praktijk dat er wordt geroepen: “hij doet het erom” of zij deed het bewust om mij te pesten”? Deze geluiden vertellen vooral hoe mensen bepaald gedrag hebben ervaren, maar zegt niets over wat de ander nodig heeft. Wij leven in de overtuiging dat je als professional altijd moet aansluiten bij wat iemand nodig heeft. 
Waarbij je op een assertieve wijze je grenzen aangeeft en waarin je (R) ratio en (Eemotie (Ggescheiden houdt.  

Met deze bijdrage zijn we aan het eind gekomen van de “maand van de Agressie”.

 Mocht je nog specifieke vragen hebben over dit onderwerp. Of als je graag verder de verdieping in wilt met je team, neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

 

Deel dit bericht:
Sluit Menu