Training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”in een blanco abonnement 06/11/23
Blanco abonnementsvorm training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”.
Binnen de Wulverhorst zijn wij een jaar geleden gestart met ons blanco abonnementsvorm training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”.
Een abonnement op maat met verschillende pakketten en activiteiten, gericht op langdurige ondersteuning van teams.
Het afgelopen jaar hebben bijna alle medewerkers de basistraining gehad. Begin deze maand zijn we van start gegaan met de herhalingstrainingen, of beter gezegd; de verdieping.
Herhalingstrainingen
Nadat we de nieuwe medewerkers hebben meegenomen in de onze visie op “omgaan met agressie” hebben we teruggeblikt op het afgelopen jaar.
We spraken over de schaal van ERG (emotie en ratio gescheiden houden) en het uitgangpunt ‘’Niemand is een klier voor zijn plezier’’ wat steeds vaker zichtbaar is op de werkvloer.
Er wordt ervaren dat er een open cultuur ontstaan waarin onvoorwaardelijke ondersteuning steeds meer vanzelfsprekend is.
De training heeft laten zien dat mensen verschillend kijken naar hetzelfde gedrag en dat het bespreken hiervan veel oplevert. De professionals binnen de Wulverhorst hebben ervaren dat ze sneller hun grenzen aangeven en dat het ‘’vergoelijken’’ van gedrag steeds minder voorkomt.
Het vergoelijken wil zeggen dat je bepaalde grensoverschrijdend gedrag normaal gaat vinden.
Het wel bekende: ‘’het hoort erbij’.
Al met al kunnen we zeggen dat het thema “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” serieus wordt genomen. Wat resulteert in het op tijd aangeven van grenzen en elkaar ondersteunen steeds vanzelfsprekender wordt. Wel wordt er erkend dat ‘’de waan van de dag’’ snel de overhand neemt waardoor het stilstaan bij dit thema lastig wordt. Daar valt nog winst in te behalen.
Praktijkcasus
Vervolgens hebben we in kleine groepen met elkaar een casus uit de praktijk besproken aan de hand van de volgende vragen:
• Wat is er gebeurd?
• Welk gevoel of welke emotie heb je ervaren?
• Wat heb je gedaan?
We hebben de casussen hierna plenair met elkaar besproken en ervaringen met elkaar gedeeld.
Betekenis geven aan gedrag
Aan de hand van de casus hebben we in dezelfde kleine groepen de oefening ‘’betekenis gegeven aan gedrag’’ gedaan.
• Beschrijf concreet het gedrag
• Geeft hieraan een betekenis en kom gezamenlijk tot een hypothese
• Vanuit deze hypothese geef je antwoord op de vraag: wat heeft iemand nodig?
• Aanvullende denkvraag: wat heb je zelf nodig?
Aan de hand de praktijkcasussen en de bijbehorende opdracht hebben we direct de tweede bijeenkomst voorbereid. In de tweede bijeenkomst zal onze gedragsleverancier ook weer aanwezig zijn en kunnen we het gedrag en de reacties hierop direct met elkaar oefenen.
Wat mij betreft een mooie en leerzame herhalingstraining waarmee de deelnemers in de praktijk direct aan de slag kunnen!