Luister naar wat mensen bedoelen in plaats van wat ze zeggen.
De visie van blanco op het belang van de-escaleren | Maand van de Agressie

De visie van blanco op het belang van de-escaleren | Maand van de Agressie

De visie van blanco op het belang van de-escaleren | Maand van de Agressie 13/04/21

De afgelopen week hebben wij geschreven over de-escaleren en het belang daarvan.
Jullie hebben ons verteld hoe dat in de praktijk verloopt en we hebben het gehad over het signaleren van je eigen emoties.

In onze training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” staat het de-escaleren voorop. Hoe zorg je als professional ervoor dat de spanning en emotie zakt in de schaal van ERG? Professioneel omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag doe je door assertief te blijven en door emotie en ratio gescheiden te houden.
Door betekenis te geven aan het gedrag van de ander en aan te sluiten bij wat iemand nodig heeft. Door je kwetsbaar op te stellen en met elkaar in gesprek te gaan over wat jíj spannend vindt en wat jullie verstaan onder agressie en grensoverschrijdend gedrag.

De-escaleren betekent ook dat uit de situatie stappen een effectieve en professionele keuze is. Dat hulp halen of niets doen een juiste manier van handelen kan zijn.

Werk je in een team, dan is afstemming over hoe je denkt of kijkt naar agressie en vervolgens hoe je handelt zeer belangrijk. Eenduidigheid in omgaan met grensoverschrijdend gedrag zorgt voor voorspelbaarheid en vertrouwen bij de cliënt.

Het ervaren van veiligheid en voorspelbaarheid heeft als effect dat spanning minder oploopt en dat agressie en grensoverschrijdend gedrag vermindert.

Ook bij collega’s onderling kunnen spanningen oplopen. Kijk eens naar de onderstaande video waarin oplopende spanning verdwijnt door assertief te reageren.

Deel dit bericht:
Sluit Menu