
Niemand is een klier voor zijn plezier – ook de ‘lastige’ ouder niet
Op 22 mei 2025 organiseerden we samen met het team van De Groote Aard in Eersel een studiedag die ons allemaal diep raakte. Wat begon als een dag over ‘lastige ouders’, eindigde in een krachtige herziening van dat begrip: zulke ouders bestaan helemaal niet. Achter gedrag schuilen verhalen, zorgen en verlies. En juist daar ligt de sleutel tot verbinding.
Een school met een groot hart
De Groote Aard is een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, gericht op leerlingen van 4 tot 20 jaar met een speciale onderwijsvraag. De school biedt een veilige en rijke leeromgeving, waarin het sociaal-emotioneel welbevinden centraal staat. Met een team van betrokken professionals wordt er dagelijks gewerkt aan het creëren van binding tussen begeleiders en leerlingen, een essentiële voorwaarde voor leren en ontwikkeling
Een ontmoeting die binnenkwam
De ochtend begon met een live gespeelde casus: een bezorgde moeder en een leerkracht die zelf worstelt met haar zorgen thuis. Tussendoor deelden beide personages hun binnenwereld met het publiek: wat er achter gedrag schuilgaat, wat niet wordt uitgesproken, maar wel gevoeld. Herkenning alom. “Uit het leven gegrepen” en “ontroerend in zijn eenvoud en eerlijkheid,” hoorden we terug van deelnemers.
Drie workshops, één rode draad
Vanuit deze scène stapten de deelnemers zelf in drie workshops: over communicatie met ouders, over levend verlies, en over uitdagingen en overtuigingen. De verhalen, gevoelens en beelden uit de openingscasus vormden telkens de brug naar de praktijk van de deelnemers zelf.
In de workshop “uitdagingen en overtuigingen” gingen de deelnemers op zoek naar oplossingen die ze zelf zouden kunnen toepassen in het contact met de “lastige ouder”. Daarbij kwam ook aan bod welke overtuigingen, aannames en gedachten van jezelf over en van anderen van invloed kunnen zijn op je communicatie. Dit sluit perfect aan bij onze uitgangspunten; Verander de wereld begin bij jezelf en niemand is een klier voor zijn plezier.
In de workshop “Communicatie: ik zie een 6 en jij een 9” lieten wij drie destructieve communicatiepatronen tussen leerkracht en ouder zien. Daarna mochten de leerkrachten zélf oefenen met ‘’lastig gedrag’’ van een ouder. Door o.a. oprecht nieuwsgierig te zijn, erkenning te geven, open vragen te stellen en dit letterlijk uit te proberen met Judith als ‘lastige’ ouder, ontstond er verbinding vanuit een ander perspectief. Dit leverde realistische scènes op waarin de leerkrachten hebben ervaren hoe ze anders kunnen reageren op de ‘lastige ouder’ en daardoor in de samenwerking kunnen blijven.
In de workshop “Levend verlies” maakten de deelnemers kennis met de diversiteit en de impact van verlies in het leven. Levend verlies is het verlies dat steeds met je meereist — in golven, op grote momenten van verandering, maar ook in het kleine alledaagse. Zoals bij het krijgen van een kind met een beperking: het verlies van verwachtingen, toekomstbeelden en vanzelfsprekendheden. Deelnemers deelden ervaringen en brachten met materialen in beeld welk verlies zij tegenkomen bij een leerling of in een gezin. Wat merk je op in het contact met de ander? Welk gedrag ervaar je dan als ‘lastig’? Het stilvallen, weg willen van het ongemak, of de neiging om het kleiner te maken — dat zijn reacties die vaak ontstaan als het over verlies gaat. Wat was het waardevol om deze laag te herkennen, te benoemen en te verkennen.
Terug naar het begin – maar anders
Afsluitend keerden de acteurs terug in hun rol. Deelnemers konden – gewapend met nieuwe inzichten – rechtstreeks het gesprek aangaan met de moeder of leerkracht uit het begin van de ochtend. Er ontstonden korte, krachtige dialogen vol erkenning en verdieping.
Wat bleef hangen
Een paar reacties:
“Iedereen moest echt even bezinnen.”
“Fantastisch oefenen met rolacteurs – dat gaf echt diepgang.”
“Ik heb in lange tijd niet zo’n waardevolle studiedag gehad.”
We kijken met trots terug op deze ochtend vol verbinding, reflectie en moedige gesprekken. Dank aan het team van De Groote Aard voor jullie openheid en betrokkenheid!
Deze ervaring opslaan en gebruiken binnen je team?
Klik op de blauwe button en sla het PDF bestand op.

Jamilla Groot Koerkamp
Jamilla Groot Koerkamp is trainer met een achtergrond in sociaalpedagogisch werk, coaching en begeleidingskunde. Ze heeft ruim twaalf jaar ervaring in de gehandicaptenzorg en richt zich op de-escalerend werken en omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Haar stijl is praktisch, creatief en betrokken, met oog voor zowel de cliënt als de professional.
Meer kennis over dit onderwerp opdoen?
Blanco-organisatieontwikkeling creëert beweging in teams en organisaties in de complexe zorg. Wij maken ontwikkeling en perspectief mogelijk voor cliënt en zorgprofessional in een context waar onvoorwaardelijke ondersteuning en menswaardigheid voorop staat.
Betekenis geven aan (probleem)gedrag praatplaat
Door verder te kijken dan wat iemand doet, en op zoek te gaan naar het …
> Download de praatplaatHoe beperkende overtuigingen je kunnen raken
Een oefening over beperkende overtuigingen had onverwachte emotionele impact, wat leidde tot waardevolle reflectie.
> Lees de ervaringVan thema’s naar concrete activiteiten praatplaat
Wat is op dit moment de belangrijkste zaak om op te pakken? Met 6 stappen …
> Download de praatplaat