‘Pas als je het niet meer perfect hoeft te doen, kun je het goed doen.’ – Omdenken
Agressie in de zorg komt steeds meer voor. Wij willen jullie graag helpen!

Agressie in de zorg komt steeds meer voor. Wij willen jullie graag helpen!

Agressie in de zorg komt steeds meer voor. Wij willen jullie graag helpen! 17/12/19

Nieuwsbrief december 2019

Waar gaat deze nieuwsbrief over?

Deze nieuwbrief gaat over agressie en grensoverschrijdend gedrag in de zorg. Een vorm van gedrag waar hulpverleners dagelijks mee te maken hebben, maar wat niet normaal is! Na het lezen van deze nieuwsbrief kunt u als zorgmanager vrijblijvend een advies- en ondersteuningsgesprek bij ons aanvragen.
Veel leesplezier.

Inhoud nieuwsbrief:

  • Wat valt ons op in het nieuws?
  • Wat is agressie en grensoverschrijdend gedrag?
  • Hoe kan je omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer?
  • De essentie van een training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’
  • Onze training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’
  • Leestips
  • Accreditatie beroepsverenigingen

Wat valt ons op in het nieuws?

De afgelopen tijd was agressie in de zorg een veelvoorkomend onderwerp in de media. Enkele artikelen ging over de forse toename van agressie tegen ziekenhuispersoneel, andere artikelen gingen over de agressie in de jeugdzorg en GGZ-instellingen. Maar liefst twee op de drie werknemers heeft het afgelopen jaar te maken gehad met agressie en geweld. Geweld tegen hulpverleners is een veelzijdig probleem. Het is onacceptabel, maar het gebeurt wel.

Wij gaan er vanuit dat agressie of grensoverschrijdend gedrag altijd een betekenis heeft en voortkomt uit onvervulde menselijke behoeftes. Door deze met een team goed in kaart te brengen, is het mogelijk hier eenduidiger en efficiënter op in te spelen, nog voor grensoverschrijdend gedrag zich voordoet.

Deze manier van denken en kijken naar gedrag kun je jezelf en elkaar aanleren. Het zorgt ervoor dat er minder grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt en dat er professioneel mee om wordt gegaan. Onze ervaring is dat de juiste dialoog voeren en afstemming met alle betrokkenen, hierbij absoluut noodzakelijk is.

Wanneer ervaren jullie iets op de werkvloer als agressief of grensoverschrijdend? Vinden jullie dat agressie bij je werk hoort? En hoe gaan jullie om wanneer jullie bepaald gedrag tegenkomen in de praktijk? Wij zijn benieuwd naar jullie mening! Mail ons vooral, we zijn benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen.

Wat is agressie en grensoverschrijdend gedrag?

Wanneer is gedrag grensoverschrijdend? Wanneer spreken we van agressie of geweld?
Wij gaan er vanuit dat gedrag ‘grensoverschrijdend’ is als jij dat zo ervaart. Jijzelf bepaalt wat agressie is en wat niet. Elke zorgprofessional zal agressie of grensoverschrijdend gedrag anders ervaren en duiden.

Wanneer ervaar jij gedrag als grensoverschrijdend? En weet je van je collega’s wanneer zij gedrag als agressief zien? Hoe ondersteunen jullie elkaar wanneer er agressief gedrag voor komt op de werkvloer?

Uit ervaring weten wij dat het belangrijk is om binnen een zorgteam te weten wanneer collega’s gedrag als agressie of grensoverschrijdend ervaren. Zo kan je elkaar in een team versterken en ondersteunen. Uiteindelijk gaat het erom hoe je als team eenduidig met bepaald gedrag omgaat, weet waar bepaald gedrag vandaan komt, welke betekenis je daaraan geeft en hoe je agressief gedrag kan voorkomen.

Uit onderzoekt blijkt zelfs dat 93% van de zorgprofessionals die werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg te maken hebben (gehad) met agressie en grensoverschrijdend gedrag. Klik hier om te meer te lezen over welke vormen van agressief gedrag zij voornamelijk meemaken. Ook hulpverleners in de psychiatrie hebben vaak te maken met geweld van patiënten. Welke vormen van geweld zijn dat dan? Lees het hier.

Hoe kan je omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer?

Wanneer grensoverschrijdend gedrag toch voorkomt, is de schaal van ERG een nuttig hulpmiddel. Dit model staat in onze trainingen centraal.

ERG staat voor Emotie en Ratio Gescheiden, maar ook hoe ERG vind ik nu agressie of grensoverschrijdend gedrag?

De schaal van ERG zorgt ervoor dat medewerkers professioneel en effectief leren om gaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Om goed om te kunnen gaan met agressie is het van belang om emotie en ratio gescheiden te houden. Wanneer je alleen reageert vanuit emotie en niet kijkt naar wat er feitelijke gebeurt, zou het zomaar kunnen dat je heftiger reageert. De kans dat hierdoor de agressie of het grensoverschrijdende gedrag toeneemt is dan groot.

In onze e-learning en tijdens de praktijkbijeenkomsten komt de schaal van ERG uitgebreid aan bod. Wij staan uitgebreid stil bij welke vormen van agressie en grensoverschrijdend gedrag er op de werkvloer voorkomen. We gaan met het team in gesprek over hoe zij dit ervaren als teamlid en als individu. Zitten hier verschillen in?

Vervolgens gaan we dieper in op de interventies die worden gepleegd en of dit eenduidig wordt gedaan. Waar komen de eventuele verschillen vandaan en wat betekent dat voor de mensen die we ondersteunen?

De essentie van een training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend gedrag’

Er zijn veel zorginstellingen die ondersteuning willen bieden aan medewerkers die te maken hebben met agressie. Om de teams te helpen, geven wij de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’. In deze video vertelt Jeroen meer over de essentie van de training.

Onze training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend gedrag’

Om de teams te ondersteunen, geven wij de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’. De nadruk ligt tijdens de training op preventie.

De praktijktraining bestaat uit vier bijeenkomsten, waarvan een dagdeel volledig in het teken staat van ervaringsgericht leren met een trainingsacteur. Voorafgaand aan de praktijkbijeenkomsten volgen de deelnemers de e-learningmodules. De inhoud van de e-learning sluit naadloos aan bij de praktijkbijeenkomsten. Omdat de theorie in deze bijeenkomsten niet meer behandeld hoeft te worden, blijft er meer tijd over om praktijkgericht te oefenen. Zo worden de bijeenkomsten nog effectiever.

Bekijk de video voor een goede indruk van onze e-learning module. Neem contact met ons op om een maand gratis toegang tot de e-learning te krijgen en ervaar zelf hoe de e-learning in elkaar zit.

Leestips

De leestip van deze maand is het document ‘Antwoorden Kamervragen jeugdzorg wil actie tegen agressie.’ Dat is de volgende citaat te lezen van De Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker: “Uit de werknemersenquête 2019 komt naar voren dat ruim 8 op de 10 werknemers (81%) in de jeugdzorg in de afgelopen 12 maanden minimaal één keer te maken heeft gehad met een vorm van agressie of geweld tijdens het werk”.

In het artikel staan diverse links die een bijdrage kunnen leveren aan een veilige werkomgeving als agressievrijwerk, jeugdzorg-werkt.nl en duidelijkoveragressie.

Een andere leestip gaat over de methode ‘onbegrepen gedrag begrijpen’ voor EMB cliënten die je hier kunt vinden. Een aanrader!

Accreditatie beroepsverenigingen

De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ van blanco is geaccrediteerd door twee beroepsverenigingen. Wanneer je deze training volgt, verdien je dus accreditatiepunten en voldoe je aan de eisen van het kwaliteitsregister en de Wet BIG.

Verpleegkundigen en verzorgenden die aangesloten zijn bij
het kwaliteitsregister V&VN ontvangen 15 punten als zij de e-learning en praktijktraining ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ van blanco hebben gevolgd.

Praktijkondersteuners die aangesloten zijn bij Het Kwaliteitsregister van de LV POH-GGZ krijgen 12 punten bijgeschreven.


Blanco op LinkedIn, Twitter en Facebook

Volgt u ons al op Linkedin, Twitter en Facebook? Wij posten dagelijks interessante vakinhoudelijke artikelen.

    

 

 

Deel dit bericht:
Sluit Menu