Geluk begint bij nadenken over wat echt van waarde is.
Positieve feedback bestaat niet!

Positieve feedback bestaat niet!

Positieve feedback bestaat niet! 20/03/23

Positieve feedback bestaat niet!

In teamtrainingen, maar ook in de training over agressie en grensoverschrijdend gedrag, hebben we het regelmatig over communicatie en samenwerking. Een goede onderlinge communicatie is essentieel om de samenwerking optimaal vorm te geven. Door een optimale samenwerking zie je dat teams in staat zijn om ontwikkeling met elkaar te blijven doormaken.

Onderdelen die bij communicatie horen zijn:

  • Kan je luisteren?
  • Kan je de juiste vragen stellen?
  • Kan je aanvoelen wat een ander bedoelt?
  • Snap je hoe een ander denkt en kijkt?
  • Ben je in staat om feedback te ontvangen?
  • Ben je in staat om een compliment te geven, kritiek te hebben of feedback te geven?

Op het laatste punt wil ik wat verder ingaan, omdat ik denk dat hier nog wel winst behaald kan worden binnen teams.

Hoe geef je goed feedback?

We weten allemaal dat het goed is om feedback te geven en op de juiste wijze te kunnen ontvangen. Het resultaat van deze feedback moet ervoor zorgen dat we elkaar beter begrijpen (zie hoe een ander denkt en kijkt), de werkprocessen verbeteren en we met elkaar in gesprek gaan. Feedback zien we letterlijk als terugkoppeling. Het is een weergave van hoe de gever denkt en kijkt. De eenvoudigste manier van feedback geven zit wat mij betreft in een simpele opstelling. Denk aan “Ik zie dit, ik vind er dit van en ik zou je willen vragen…” of “Ik zou je een tip willen geven”. Alle anderen varianten maken het wat mij betreft te complex en niet leuk om te doen.

Je weet waarschijnlijk wel dat het goed is om feedback te introduceren (te geven en te ontvangen) in jouw team, maar toch gebeurt dit veel te weinig. Gek hè? We weten wat goed is, alleen handelen we er niet altijd naar. Op diverse opleidingen staat het hoog op het curriculum, omdat we door diverse onderzoeken weten dat het echt werkt.

positieve feedback bestaat niet

Hoe komt dit nou?

Bij feedback kan de gever in de overtuiging leven dat de ander op basis van zijn feedback moet veranderen. Wat mij betreft is dat een denkfout! Tegelijkertijd zou de feedbackontvanger het idee kunnen hebben dat je moet veranderen omdat die ander tenslotte de moeite heeft genomen om feedback te geven. Ook dat is wat mij betreft een denkfout!

Positieve en negatieve feedback?

Om maar met de deur in huis te vallen: ik denk dat positieve of negatieve feedback niet bestaat omdat het vervangende woorden zijn voor compliment of kritiek. We zijn naar mijn idee te veel opgevoed dat we een compliment of kritiek niet kunnen verdragen. Dat is volgens mij de reden dat we de term “positieve” of “negatieve” feedback hebben bedacht. Positieve of negatieve feedback bestaat echter niet. Feedback is feedback. Het blijft een weergave van hoe iemand denkt, kijkt, voelt of ervaart. De lading die we eraan geven zegt iets over de ontvanger.

Het blijft dus een uitdaging voor teams om feedback geven en ontvangen. Door dit te blijven doen en veel te oefenen met elkaar, wordt dit een meer geïntegreerde activiteit. Ga hierbij van de gedachte uit dat je collega het doet uit een positieve intentie (“Niemand is een klier voor zijn plezier”). Dan kan het ook nog leuk worden en heel veel opleveren. Bijvoorbeeld betere kwaliteit van zorg, meer begrip voor elkaars gedachten en snappen hoe de ander denkt of kijkt.

Hieronder staan een aantal tips die helpen om “feedback” een belangrijke rol in de samenwerking te geven.

  • Leef en werk vanuit de gedachte dat je als feedbackontvanger de feedback ook mag weigeren. “Ik hoor wat je zegt en snap ook wat je bedoelt, maar ik ga niet veranderen”. Dit geeft meer ontspanning en zal vaak leiden tot een mooie dialoog.
  • Trek niets je persoonlijk aan. Het is een weergave van de feedbackgever.
  • Bedank altijd de feedbackgever.
  • Stel als feedbackontvanger vragen die kunnen leiden tot het werkelijk begrijpen van de ander.
  • Geef als feedbackgever aan dat het gaat om feedback. Als het gaat over kritiek of een compliment geef dat dan ook aan. Ik wil je kritiek geven over …….., ik wil je een compliment geven over…….

Daarnaast is een leuke oefening om met elkaar in je team te doen:

Vraag de ander om een compliment.

Het levert zeer vele mooie dialogen op en het ondersteunt de behoefte van ieder mens. Ik word gezien, gehoord en mag er zijn.

 

Deel dit bericht:
Sluit Menu