Geluk begint bij nadenken over wat echt van waarde is.
René vertelt | Hoe zorgprofessionals ervoor zorgden dat agressie en grensoverschrijdend gedrag binnen één dag sterk verminderd was.

René vertelt | Hoe zorgprofessionals ervoor zorgden dat agressie en grensoverschrijdend gedrag binnen één dag sterk verminderd was.

René vertelt | Hoe zorgprofessionals ervoor zorgden dat agressie en grensoverschrijdend gedrag binnen één dag sterk verminderd was. 20/01/20

Afgelopen week heb ik iets bijzonders mogen meemaken wat ik graag wil delen. Ik mocht een team professionals ondersteunen die werken in de ouderenzorg. Het team kreeg te maken met agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Het ging om een ouder wordende bewoner met zogenoemd ‘roepgedrag’. Overigens een bijzondere term die ik vaker hoor. Ongewild kan deze term bijdragen aan een negatieve beeldvorming en gaat het voorbij aan wat iemand nodig heeft. In plaats van de term ‘roepgedrag’ te gebruiken, benoem ik liever waar het feitelijk om draait.

Het ging in deze casus om een mevrouw die hulp en nabijheid vroeg, maar ondanks die nabijheid hard en veelvuldig bleef roepen en schreeuwen. Haar handen gebruikte ze om medewerkers weg te duwen. En wat voor reactie je ook gaf, niets leek te helpen. Een complexe situatie waar iedereen last van had.

Met het team hebben we eerst de persoonlijke ervaringen en belevingen besproken. Daarna hebben we vastgesteld wat nu eigenlijk het probleem is. Is het roepen nu het probleem of is het probleem dat we niet weten hoe we daar mee om moeten gaan?

Ook hebben we besproken wat de functie van het gedrag is en welke betekenis we daaraan geven. Waarom doet ze wat ze doet? Wat wil mevrouw ons eigenlijk vertellen? Immers, niemand is een klier voor zijn plezier!

Als laatste hebben we gekeken naar wat er (mogelijk) wel werkt en wat er niet werkt. Haar vragen om op te houden met schreeuwen werkte niet, mevrouw iets in haar handen geven werkte wel.

Uiteindelijk heeft het team gekozen om drie zaken die mogelijk kunnen werken op te pakken. Als mevrouw tijdens de hulp bleef roepen en schreeuwen dan legde ze een hand op haar arm en fluisterde zacht tegen haar: ‘sssttt, komt goed mevrouw’. Daarnaast gaven ze mevrouw tijdens de hulp een zachte doek in haar handen zodat haar handen gevuld waren. Als laatste werden alle handelingen benoemd en visueel gemaakt. ‘Kijk mevrouw, uw schoenen. Die ga ik om uw voeten doen’. Het team zorgde ervoor dat iedereen op de hoogte was en dat iedereen hetzelfde ging doen.

Het effect was geweldig! Het team vertelde trots en met een grote glimlach dat na één dag het effect al merkbaar was. Mevrouw vroeg al snel zelf om de zachte doek, het roepen en schreeuwen verdween nagenoeg en als dat nog voor kwam, hielp het direct als ze haar geruststelde met het zinnetje ‘sssttt, komt goed mevrouw’.

Handelingsverlegenheid weg, agressie en grensoverschrijdend gedrag weg en professionals die weer lol hadden in hun werk. Wat een prachtig vak heb ik toch!

Wilt u ook dat agressief en grensoverschrijdend gedrag bij uw zorginstelling sterk verminderd wordt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit bericht:
Sluit Menu