Gelukkig zijn is ook leren om ongelukkig te zijn.
Referentie | De Wulverhorst | blanco abonnement

Referentie | De Wulverhorst | blanco abonnement

Referentie | De Wulverhorst | blanco abonnement 06/11/23

De training ‘’omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’’ in een abonnementsvorm.

Binnen de zorginstelling De Wulverhorst in Oudewater is Jamilla Groot Koerkamp van blanco-organisatieontwikkeling vorig jaar gestart met het ondersteunen van alle medewerkers in het “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”.
De vorm die we samen met de bestuurder Joyce Jacobs hebben gekozen is het blanco abonnementsvorm.

Een blanco abonnement?

Bij de blanco abonnementsvorm wordt de zorginstelling ondersteund met een ontwikkeltraject waarin diverse activiteiten worden aangeboden.
Activiteiten die gericht zijn op het professioneel “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” en de ontwikkeling van de juiste competenties bij medewerkers. Wat bijdraagt aan een toename van het gevoel van veiligheid bij bewoners en professionals. Passend bij de traditie, waarde en missie van de Wulverhorst.

Het blanco abonnement bestaat uit verschillende activiteiten die desgewenst aan- en uitgezet kunnen worden.
We werken binnen de Wulverhorst dus met een flexibel abonnement met een visie op ontwikkeling en samenwerking gedurende drie jaar, zonder verplichtingen en contracten. Het abonnement is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en kan op ieder moment naar wens worden aangepast. Er zijn dus geen langdurige verplichtingen.

training agressie abonnement 2

Wie is De Wulverhorst?

Met haar voeten stevig geworteld in de gemeente Oudewater, is De Wulverhorst er voor alle inwoners die zorg of begeleiding nodig hebben. Niet alleen voor ouderen maar ook voor jongeren en iedereen daartussen. Een waarde gedreven instelling die hun missie en visie benadrukken; Hartelijk | Deskundig | Dichtbij.

Laat dat nu perfect passen bij de waarde van blanco!
Perspectief | Samenwerking | Vertrouwen | Gelijkwaardigheid

De Wulverhorst en blanco werken niet voor niets al langere tijd met elkaar samen. Blanco heeft De Wulverhorst in het verleden ondersteund met team ontwikkeltrajecten, omgaan met agressie, individuele coaching en coaching op cliëntniveau.

Allemaal losse trajecten en met goede resultaten. Maar kan dat niet beter, efficiënter en goedkoper worden georganiseerd?
Dat kan, met een blanco abonnementsvorm.

Hoe blanco ondersteuning geeft aan medewerkers, in het professioneel “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”.

‘’Ondersteun De Wulverhorst bij het vormgeven van een agressiebeleid, door het organiseren van een ontwikkeltraject voor alle medewerkers waarin het thema Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag voorop staat’’.

Een ontwikkeltraject welke ondersteuning biedt aan medewerkers in het anders leren kijken en denken over (grensoverschrijdend) gedrag. Zodat medewerkers in staat zijn om emotie en feitelijk gedrag uit elkaar te houden en aan te sluiten bij de menselijke behoefte en ondersteuningsvraag van de cliënten. Dit met als effect dat medewerkers zich veilig voelen en werken vanuit 1 visie, gericht op ontwikkeling en perspectief.

Inhoud van het drie jarig abonnement

De inhoud en de activiteiten van het blanco abonnement is aangepast op de ondersteuningsvraag van De Wulverhorst en bestaat uit diverse activiteiten als de basistraining en E-learning voor alle medewerkers, themabijeenkomsten voor nieuwe personeel en de jaarlijkse opfris trainingen. Later is daar nog een team ontwikkeltraject bij toegevoegd.

De praktijk

In oktober 2022 zijn we gestart en was ik in het begin wekelijks te vinden binnen De Wulverhorst, waar ik mij steeds meer thuis en welkom voelde. In Februari 2023 was ik uitgenodigd om mee carnaval te vieren, wat een feest was dat!
We hebben intensief met bijna alle medewerkers van De Wulverhorst samengewerkt en veelal de dialoog maar ook het pittige gesprek met elkaar gevoerd.

Op dagdeel vier werken wij samen met een gedragsleverancier.Betere wereld begint bij jezelf
Het idee van een gedragsleverancier is dat er gedrag wordt neergezet wat de deelnemers als uitdagend beschouwen, passend bij een situatie uit de praktijk. De deelnemers kunnen op deze wijze oefenen om op een andere manier te reageren dan ze wellicht gewend zijn. Wat aansluit bij een van onze uitgangspunten:
’Verander de wereld en begin bij jezelf’

We zijn nu bijna een jaar verder waarin iedere medewerker van De Wulverhorst de mogelijkheid heeft gehad om een basistraining of themabijeenkomst te volgen.

Het resultaat: Bewust worden van eigen gedrag en invloed

Wat zijn de effecten en resultaten na het eerste jaar? Aan wie kunnen we dit nu beter vragen dan de bestuurder en de medewerkers zelf.

Joyce Jacobs (bestuurder Wulverhorst)
‘’Medewerkers zijn zich meert bewust van hun eigen gedrag en leren om anders te kijken naar gedrag van de cliënten. Het uitgangspunt van blanco: ‘’Niemand is een klier voor zijn plezier’’ is zichtbaar in de praktijk. Medewerkers zijn nu meer in staat om zich kwetsbaar op te stellen en ondersteunen elkaar waardoor de samenwerking verbeterd. Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede, medewerkers zijn zich bewust van hun eigen invloed en verantwoordelijkheden waardoor de professionaliteit is gegroeid.’’

“Het blanco abonnement gaf veel structuur, gaf perspectief over meerdere jaren en is op maat gemaakt. Passend bij De Wulverhorst.
In drie woorden: “Maatwerk | Partnership | Deskundigheid”.

Deelnemers uit de training
‘’De training maakt je echt bewust, van je eigen gedrag maar ook hoe collega’s kijken. We weten elkaar nu beter te vinden en maken dingen sneller bespreekbaar en geven sneller onze grenzen aan. We hebben geleerd om niet alleen te kijken naar wát iemand doet maar ook waaróm. Het onderwerp “omgaan met agressie” wordt veel serieuzer genomen en je leert echt anders kijken. Het is zelfs weer leuk om naar een training toe te gaan’’.
De training in 3 woorden: ‘’Waardevol | groei van zelfvertrouwen | openheid”.

En nu verder …

In de komende periode staan de opfris trainingen al volop gepland.
Tijdens de opfris training blikken we terug op het afgelopen jaar en zullen we samen de verdieping opzoeken aan de hand van praktijkcasussen. In het tweede dagdeel maken we dit praktisch tijdens het ervaringsgericht leren met onze gedragsleverancier.

Ik heb er weer zin in!
Daarnaast moet ik natuurlijk nog een originele carnavals outfit bedenken voor het jaarlijkse carnavalsfeest.

Wil je meer informatie ontvangen over het blanco-abonnement: “Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag?”
Volg ons op LinkedIn of neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit bericht:
Sluit Menu