Identiteitsgericht leren 04/01/24
Identiteitsgericht leren
“Als we samen het pad bewandelen, zien we niet alleen de afdrukken van vandaag maar creëren we ook de weg voor morgen.”
Vandaag wil ik graag stil staan bij de visie van Blanco op leren: Identiteitsgericht leren.
Want wat bedoelen we hier nu eigenlijk mee?
Nieuwe dingen leren vraagt om nieuwe verbindingen maken
Heb je wel eens door het gras gelopen? Loop je één keer door het gras dan laat dit in eerste instantie een lichte afdruk achter maar als je er niet vaker overheen loopt, vervaagt dit te zijnde tijd. Wanneer je herhaaldelijk door het gras loopt, ontstaat er een nieuw en zichtbaar paadje. Dit fenomeen symboliseert wat mij betreft de kracht van herhaling en precies in deze kracht zit de essentie van identiteitsgericht leren.
Identiteitsgericht leren gaat verder dan simpelweg informatie opnemen, het gaat over het beklijven van kennis in de identiteit van de individu. Net zoals het gras zijn vorm aanneemt door herhaaldelijk gebruik, wordt leren een intrinsiek onderdeel van wie we zijn. Het is een proces dat wordt gevormd en versterkt door constante betrokkenheid en herhaling.
Wierdsma en Swieringa noemt dit ook wel collectief leren. Zij onderscheiden dit in: enkelslag, dubbelslag en drieslag leren. Bij enkelslag leren gaat het over verbeteren: ‘’Doen we het goed?’’ Bij dubbelslag leren gaat het over vernieuwen: ‘’Doen we het goede & waarom?’’ waar het bij drieslag leren gaat over ontwikkelen: ‘’Waarden en identiteit’’.
Bij Blanco geloven we sterk in de waarde van een langdurige samenwerking, vergelijkbaar met het bewandelen van hetzelfde paadje.
Voor onze training ‘’omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’’ hebben wij hierom een abonnementsvorm bedacht, gericht op kennis en langdurige ondersteuning.
Het zorgt voor continuïteit, verdieping en verankering van wat er is geleerd. Het is niet een eenmalige bijeenkomst, maar een voortdurende investering in de groei van de identiteit van de professional. Dan ontstaat er perspectief & (langdurige) ontwikkeling.
Hoe denk jij over het leren op identiteitsniveau?