
De kracht van e-learning in onze training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’
Bij blanco geloven we in de kracht van een combinatie van theorie, praktijk en reflectie. Onze e-learning is een belangrijk onderdeel van de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’. Door de e-learning voorafgaand aan de praktijktraining in te zetten, zorgen we ervoor dat deelnemers al bekend zijn met de kernbegrippen en thema’s. Dit maakt de praktijkbijeenkomsten effectiever.
Voorbereiding en verdieping: een vliegende start
De e-learning is specifiek gericht op de ‘ik’-kant binnen het ik-wij-het model van Daniel Ofman. Dit betekent dat deelnemers al voorafgaand aan de training reflecteren op hun eigen ervaringen en antwoorden bedenken. Tijdens de praktijkbijeenkomst kunnen we daardoor direct inzoomen op de ‘het’-kant, zonder tijd te verliezen aan het uitleggen van de basisbegrippen. Deelnemers gaan meteen aan de slag met oefeningen en opdrachten die aansluiten bij hun werkpraktijk.
De inhoud van de e-learning: modules die verbinden
Onze e-learning bestaat uit vier modules die elkaar versterken en een logische opbouw bieden:
Module 1: Wat is agressie? Deelnemers leren de definitie van agressie en grensoverschrijdend gedrag. Ze ontdekken hoe zij agressie ervaren en maken kennis met een belangrijk uitgangspunt: “Niemand is een klier voor zijn plezier.”
Module 2: De ERG-methodiek Deze module introduceert een effectieve aanpak om met agressie om te gaan door emotie en ratio te scheiden.
Module 3: De betekenis van gedrag Deelnemers leren de betekenis van gedrag te herkennen, en het belang van de-escalerend handelen. Dit stimuleert deelnemers om niet alleen individueel te handelen, maar ook teamafspraken beter na te leven.
Module 4: Angst, spanning en voorbereiding op de praktijk Deze module richt zich op het herkennen en omgaan met angst en spanning. Het sluit af met een voorbereiding op de praktijktraining waarin deelnemers met een trainingsacteur het effect van verschillend gedrag oefenen.
Praktijkbijeenkomsten: dynamiek en uitwisseling
De praktijkbijeenkomsten zorgen voor een levendige vertaalslag van de e-learning naar de werkvloer. Tijdens deze bijeenkomsten werken deelnemers met casussen die ze zelf uit hun praktijk hebben ingebracht. Dit maakt de training niet alleen interactief, maar ook direct toepasbaar. Door de uitwisseling van ervaringen en het oefenen met realistische situaties ontstaat er een dynamische leeromgeving waarin zorgprofessionals van elkaar leren.
Interactiviteit en toegankelijkheid
Onze e-learningmodule biedt een interactieve omgeving met speciaal ontwikkelde video’s, interactieve opdrachten, en visueel materiaal. Deelnemers kunnen de module in hun eigen tempo doorlopen, wat het leren flexibel en toegankelijk maakt. Dit ondersteunt hen om de theorie eigen te maken en deze te vertalen naar praktische handelingen.
Professionele grenzen en bewustwording
Tijdens het volgen van de e-learning worden zorgprofessionals uitgedaagd om na te denken over wat er gebeurt wanneer grenzen dreigen te worden overschreden. Dit helpt hen niet alleen om professioneel te blijven handelen, maar ook om vroegtijdig signalen van agressie en grensoverschrijdend gedrag te herkennen en hierop in te spelen.
Herhaling voor duurzaam resultaat
We geloven sterk in de kracht van herhaling. De e-learning biedt niet alleen een voorbereidende rol, maar blijft ook na de training beschikbaar voor deelnemers. Dit stelt hen in staat om op elk moment hun kennis op te frissen en toe te passen. Samen met de praktijktraining en eventuele herhalingstrainingen ontstaat een compleet leertraject dat verder gaat dan alleen kennisoverdracht. Dit is wat wij noemen, leren op identiteitsniveau; het richt zich op gedragsverandering en blijvende bewustwording, zowel binnen als buiten de trainingstijden.
Continu verbeteren
Feedback speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van onze e-learning. De inzichten en reacties van deelnemers zijn verwerkt in de nieuwste versie van onze modules. Deze verbeteringen zorgen ervoor dat de e-learning blijft aansluiten bij de behoeften van zorgprofessionals en de uitdagingen waarmee zij te maken hebben.
Samen werken aan duurzame gedragsverandering
Onze e-learning is meer dan een voorbereiding; het is een essentieel onderdeel binnen een compleet leertraject. Het combineert theorie, reflectie en herhaling om zorgprofessionals te ondersteunen bij het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag. Met een focus op persoonlijke ontwikkeling en praktische toepasbaarheid zorgen we ervoor dat het geleerde blijvend effect heeft op de werkvloer.
Benieuwd hoe onze e-learning en trainingen jouw team kunnen versterken? Neem gerust contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw team kunnen betekenen!

Jamilla Groot Koerkamp
Jamilla Groot Koerkamp is trainer met een achtergrond in sociaalpedagogisch werk, coaching en begeleidingskunde. Ze heeft ruim twaalf jaar ervaring in de gehandicaptenzorg en richt zich op de-escalerend werken en omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Haar stijl is praktisch, creatief en betrokken, met oog voor zowel de cliënt als de professional.
Meer kennis over dit onderwerp opdoen?
Blanco-organisatieontwikkeling creëert beweging in teams en organisaties in de complexe zorg. Wij maken ontwikkeling en perspectief mogelijk voor cliënt en zorgprofessional in een context waar onvoorwaardelijke ondersteuning en menswaardigheid voorop staat.
Ontwikkeling en perspectief is altijd mogelijk, ook als het onmogelijk is | Deel 3: Doen: start de beweging en hou vol!
In dit deel gaat het over Doen: start de beweging en hou vol! Hou rekening …
> Lees de blogVastgelopen context – praatplaat
Een vastgelopen situatie waarin geen beweging te krijgen is. Herkenbaar en weet je niet waar …
> Download de praatplaatPositieve feedback bestaat niet!
Een goede onderlinge communicatie is essentieel om de samenwerking optimaal vorm te geven. Positieve feedback? …
> Lees de blog